مخزن سوخت
مخزن سوخت یا Fuel Tank یک ظرف بزرگ امن برای مایعات قابل اشتعال که اغلب بنزین یا سوخت دیزل هستند، می باشد. مخزن سوخت یکی از پر مصرف ترین و اصلی ترین تجهیزات در جایگاه های سوخت می باشد. این مخازن جهت نگه داری انواع سیالات سوختی می باشد که با توجه به نوع سوخت جهت ذخیره سازی، شکل هندسی و فشار بخارات به دسته های مختلفی تقسیم بندی می شوند.
به طور معمول، مخازن سوخت باید دارای وژگی های از جمله مقاومت در شرایط آب و هوایی مختلف، مقاومت در برابر خوردگی و استحکام بالا باشد. همچنین مخازن سوخت در ظرفیت های مختلف قابل ساخت هستند.برای تامین ایمنی مخازن سوخت، باید مخزن به سیستم تهویه و سیستم های هشدار دهنده نشت و فیلتر و… مجهز باشد. برای جلوگیری از تبخیر شدن سوخت و کنترل دما مخزن های سوخت را عایق بندی می کنند. همچنین برای جلوگیری از خوردگی و زنگ زدن بدنه مخازن را با لایه های اپوکسی و پلی اورتان می پوشانند و همینطور برای انتقال الکتریسیته و جلوگیری از جرقه و خطرات مخازن را به زمین متصل می کنند. مخازن سوخت باید دارای سیستم پمپاژ بسیار قوی و مناسبی باشند تا امکان انتقال سوخت به دیسپنسر ها به راحتی فراهم شود به همین منظور پمپ های شناوری در داخل مخزن تعبیه می شوند.
در مخازن به علت ساکن ماندن سوخت بخارات ناشی از سوخت در مخزن جمع می شوند برای خروج بخارات از داخل مخزن و کاهش فشار وارده به مخزن و همچنین جلوگیری از خطر انفجار یک لوله تحت عنوان لوله ونت در ارتفاع مشخصی تعبیه می شود تا بخارات به بیرون از مخزن منتقل شوند. انتهای لوله ونت باید دارای یک کلاهک باشد تا از ورود آب باران به داخل لوله جلوگیری شود.
درون مخزن سوخت یک میله T شکل ( سه پر) مدرج تحت عنوان میله دیپ قرار می گیرد که برای نشان دادن میزان سیالات و مایعات داخل مخزن کاربرد دارد. جنس این میله از برنج هست.برنج آلیاژی است که مس و روی تشکیل شده و غیر فلزی می باشد. این میله در ابعاد 2 متری،3 متری و 4 متری ساخته می شود و جداول و اعداد با توجه به اندازه میله دیپ روی آن حکاکی می شوند. میله دیپ در صنایع مختلفی همچون صنعت نفت و گاز، صنعت پتروشیمی، صنعت خودرو سازی، کشاورزی، صنایع غذایی و مصارف خانگی کاربرد دارد. این ابزار مزایای زیادی مثل استفاده آسان، عدم نیاز به اتصال به برق، هزینه کم و به دلیل استفاده از برنج برای ساخت این ابزار در شرایط آب و هوایی گوناگون قابل استفاده هستند.
ساخت مخازن سوخت
مخازن جایگاه سوخت به طور معمول به صورت استوانه ای و به شکلی که رو عدسی در بالا و پایین قرار دارد. مخرن های سوخت در ظرفیت های 20 هزار لیتری،48 هزار لیتری، 50 هزار لیتری، 60 هزار لیتری ساخته می شوند. برای ساخت مخزن انتقال سوخت از ورق st-37 فولاد مبارکه استفاده می شود که مطابق با استاندارد های شرکت نفت می باشد. ضخامت ورق ها 8 میل و 6 میل و ضخامت عدسی ها 8 میل هستند. مخزن سوخت مجهز به تجهیزاتی جهت کنترل همچون سطح سنج، دما سنج می باشد. ساخت مخازن سوخت یک سری مراحل مشخص را دنبال می کند. صنعتگر به طور کلی یک ماکت برای تعیین اندازه و شکل دقیق مخزن ایجاد می کند که معمولاً از فوم برد استفاده می شود. در مرحله بعد، مسائل طراحی که بر ساختار مخزن تأثیر میگذارند پرداخته میشوند – مانند محل خروج، تخلیه، نشانگر سطح سیال، درزها و حفرهها. سپس صنعتگران باید ضخامت، مزاج و آلیاژ ورقی را که برای ساخت مخزن استفاده خواهند کرد، تعیین کنند. پس از برش ورق به شکلهای مورد نیاز، قطعات مختلف خم می شوند تا پوسته اصلی و انتهایی و حفره های مخزن ایجاد شود. این سوراخ های فلنج دو هدف را انجام می دهند، وزن مخزن را کاهش می دهند و در عین حال استحکام را به بافل ها می افزایند.
تست هیدرواستاتیکی
برای اطمینان از عدم نشتی مخزن سوخت و اطمینان از استحکام مخزن، بعد از تکمیل فرایند ساخت مخزن آزمایشی تحت عنوان تست هیدرواستاتیکی بر روی آن انجام می گیرد به این صورت که مخزن ساخته شده را با آب پر می کنند و فشار وارده به مخزن را به صورت کنترل شده افزایش می دهند تا استحکام مخزن مورد بررسی قرار گیرد. نکته ای که باید در نظر داشته باشیم که در این تست فشار وارد شده به مخزن باید بیشتر از فشار کاری معمول مخزن باشد در این حالت در صورتی که سوراخ و نشتی بر روی بدنه مخزن وجود داشته باشد به سادگی نمایان می شود. در این صورت با ورق و فرایند جوشکاری سوراخ های روی بدنه را می پوشانند.
ترمیم و جوشکاری مخزن سوخت
در صورت وجود هر گونه مشکل بر روی مخازن سوخت، با بررسی مشکلات و آسیب های وارده به مخزن سوخت ، مخزن ترمیم می شود. در فرآیند ترمیم ابتدا به شناسایی محل های آسیب دیده می پردازند و با توجه به میزان و عمق آسیب با متریال های مناسب فرآیند جوشکاری آغاز می شود. نکته قابل توجه در بخش جوشکاری مخزن این است که جوشکاری باید از بیرون مخزن انجام گیرد و فرد نباید به داخل مخزن وارد شود به علت وجود گاز های حاصل از وجود سیالات درون مخزن احتمال خفگی برای فرد مورد نظر وجود دارد. برای رفع فرورفتگی های ایجاد شده بر روی بدنه مخزن می توان با استفاده از جوش دادن تیرآهن و نبشی به بدنه مخزن و استفاده از جک برای برگرداندن بخش فرورفته به حالت اولیه استفاده نمود. پس از به پایان رسیدن فرآیند جوشکاری حتما باید تست هیدرواستاتیک بر روی مخزن انجام گیرد تا از کیفیت جوشکاری و استحکام اطمینان حاصل شود.
این دسته مر بوط به مخازن سوخت، سیستم های مدیریت مخزن و لوله و اتصالات می باشد.